Порядок функціонування системи еТТН: що потрібно знати перевізникам

20 березня набрав чинності Наказ Міністерства розвитку громад та територій України № 1491. Він затвердив порядок функціонування системи еТТН, яка раніше працювала в тестовому режимі.

Як працюватиме система еТТН і з чого вона складається — розповідаємо у статті.

Що регулює Порядок функціонування системи еТТН?

Загальна схема обміну електронними товарно-транспортними накладними в системі еТТН описана на сайті Міністерства розвитку громад і територій України:

  1. Вантажовідправник оформлює електронну ТТН у сервісі провайдера, за необхідності додає супровідні документи на вантаж і підписує документ за допомогою КЕП.
  2. ЕТТН автоматично реєструється в базі даних і стає доступною для всіх учасників процесу перевезення.
  3. Перевізник отримує еТТН, перевіряє вантаж і підписує документ за допомогою КЕП. Статус еТТН у базі даних змінюється, і вантаж може вирушати до пункту призначення.
  4. Вантажоодержувач приймає вантаж і також підписує еТТН за допомогою КЕП. Статус електронної ТТН у базі даних оновлюється і її життєвий цикл завершується.

Документи у ланцюжгу постачання
Наказ №1491 визначає правила роботи учасників вантажних перевезень із системою еТТН: особливості авторизації користувачів у системі, оформлення еТТН тощо. Також наказ регулює взаємодію провайдерів із системою еТТН. Зокрема, визначає:

  • правила підключення сервісів еТТН до центральної бази даних;
  • порядок тестування й акредитації сервісів еТТН.

Центральна база даних еТТН

Головний елемент системи еТТН — центральна база даних (ЦБД). Через неї користувачі обмінюються даними про перевезення вантажів, а державні органи контролю перевіряють чинність електронних товарно-транспортних накладних.

Порядок функціонування системи еТТН визначає основні реквізити електронних ТТН, які передаються в центральну базу даних. Зокрема, це:

  • деталі документа — дата створення, тип еТТН, унікальний номер (UUID), статус електронної ТТН;
  • інформація про учасників перевезення — реєстраційні дані, контакти відповідальних осіб;
  • відомості про транспортні засоби — їхній тип, державний номер, країна реєстрації;
  • дані про маршрут — коди пунктів навантаження та розвантаження за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КАТОТТГ);
  • маса вантажу — загальна маса брутто;
  • посилання на повну еТТН та супровідних документів до е-ТТН у форматі PDF через сервіс провайдера.

Центральна база даних працює цілодобово сім днів на тиждень, крім часу проведення планових профілактичних робіт. Адміністратор системи еТТН оприлюднює інформацію про такі роботи на офіційному сайті. Також він повідомляє провайдерам еТТН про технічні роботи не менше ніж за дві доби до їх проведення.

Центральна база даних об’єднує всі інші елементи системи еТТН — сервіси провайдерів, кабінет інспектора ДСБТ та ін. Елементи системи еТТН взаємодіють із базою даних через API.

Кабінет інспектора ДСБТ


Працівники Укртрансбезпеки можуть переглядати електронні ТТН, які є в центральній базі даних, через кабінет інспектора ДСБТ. Таким чином інспектори можуть перевіряти еТТН у водіїв на дорогах.

Щоб отримати доступ до кабінета, працівник ДСБТ повинен пройти процедуру реєстрації. Адміністратор кабінета може підтверджувати реєстрацію нових працівників Укртрансбезпеки або блокувати доступ тим працівникам, які втратили повноваження.

Взаємодія системи з сервісами еТТН

Через API центральна база обмінюється даними з платформами провайдерів. Таким чином до бази надходить інформація про нові створені еТТН, фіксується зміна їх статусу тощо.

Щоб долучитися до системи еТТН, провайдери повинні відповідати таким вимогам:

  • бути зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
  • не мати проваджень у справах про банкрутство, а також не перебувати у процесі припинення;
  • засновники юридичної особи-провайдера не повинні перебувати під санкціями відповідно до Закону України «Про санкції»;
  • володіти правами інтелектуальної власності на використання платформи ЕДО в необхідному обсягу.

Технічно провайдер еТТН повинен забезпечити на своїй платформі:

  • перевірку даних еТТН, структури електронного файлу еТТН, коригуючих і супровідних документів на відповідність чинним вимогам;
  • перевірку удосконалених або кваліфікованих електронних підписів та печаток, накладених на еТТН та коригуючі й супровідні документи;
  • захист даних користувачів сервісу еТТН згідно з Законом України «Про захист персональних даних»;
    можливість обміну інформацією з іншими сервісами через АРІ системи еТТН;
  • можливість обміну інформацією з іншими сервісами через АРІ системи еТТН.

Щоб приєднатися до системи еТТН, транспортні і логістичні компанії повинні звернутися до оператора платформи електронного документообігу — партнера проєкту. Наразі в проєкті понад 25 провайдерів, серед яких і сервіс «Вчасно». Він пройшов бета-тестування.

У «Вчасно.ТТН» реалізована інтероперабельність між провайдерами. Користувач може підписувати електронні ТТН, створені в сервісах інших компаній, які долучилися до проєкту.

Приєднуйтеся до «Вчасно.ТТН»

Більше про рішення для логістики та зміни у системі еТТН — у телеграм-каналі «Вчасно.ТТН».