Проєкт еТТН в Україні: до чого готуватися провайдерам у 2024 році

У 2024 році Кабінет Міністрів планує прийняти постанову «Про реалізацію експериментального проєкту в сфері внутрішніх вантажних перевезень». Це стане новим етапом у впровадженні еТТН в Україні.

З прийняттям постанови держава відновить і акредитацію провайдерів. Наразі до проєкту еТТН долучилося 24 компанії. Серед них — і сервіс «Вчасно». З відновленням акредитації кількість провайдерів може зрости.

Як провайдери готуються до нового етапу проєкту еТТН — поговоримо у статті.

Шлях до еТТН в Україні: що вже зроблено

Проєкт із впровадження еТТН триває з 2019 року. Міністерство інфраструктури у співпраці з Міністерством цифрової трансформації і ГО «Інститут аналітики і адвокації» прагнуть цифровізувати весь документообіг у галузі вантажних перевезень.

З початку проєкту держава вдосконалила систему обміну електронними товарно-транспортними накладними, запровадила нові технічні можливості. Весь цей час провайдери розробляли рішення, які відповідали вимогам. Тож на шляху до сучасної системи еТТН учасники проєкту пройшли кілька етапів.

ЕТТН 1.0

В липні 2019 року Міністерство інфраструктури наказом №413 дозволило використовувати еТТН. Наказ дозволив відправляти в електронному вигляді ТТН та супутні документи (акти недостачі, сертифікати, деталізації товарного переліку тощо). Учасники перевезень могли підписувати їх кваліфікованими електронними підписами.

Перші електронні ТТН зберігалися в сервісах ЕДО. Водії змушені були роздруковувати примірник еТТН для можливих перевірок.

ЕТТН 2.0

З 1 січня 2020 року міністерство разом із провайдерами електронного документообігу розпочали пілотний проект із використання єдиної центральної бази даних eТТН (ЦБД). Через неї користувачі обмінювалися даними про перевезення вантажів, а державні органи перевіряли чинність електронних ТТН.

Завданням провайдерів на цьому етапі було розробити сервіс, сумісний із ЦБД. В сервісах ЕДО відправники вантажів могли реєструвати еТТН, а інші учасники перевезень — підписувати. Також учасники могли вносити додаткову інформацію до еТТН на різних етапах перевезення.

Команда «Вчасно» активно брала участь у тестуванні системи еТТН на всіх етапах проєкту. І реалізувала стандарти еТТН відповідно до змін, які вносила держава.

У «Вчасно» ми починали робити еТТН як один із документів у системі електронного документообігу. Але з досвідом впровадження еТТН в бізнесі ми зрозуміли, що це має бути окремий сервіс, тому що еТТН супроводжує окремі бізнес-процеси з великою кількістю учасників. Деякі працівники компаній (наприклад, водії або комірники) не використовують інші електронні документи — лише еТТН і супровідні до неї документи. Тому ми створили сервіс «Вчасно.ТТН». Він буде інтегрований з іншими нашими сервісами — наприклад, буде включений у ланцюжок поставок в сервісі «Вчасно.EDI».

— Антон Скоков, керівник цифрових сервісів «Вчасно»

ЕТТН 3.0: що держава очікує від провайдерів

Зараз держава вдосконалює систему еТТН, щоб підготуватися до повного переходу на електронні товарно-транспортні накладні і відмовитися від паперових документів.

В системі передбачені всі можливі сценарії, що можуть виникнути під час перевезень і повинні бути задокументовані. Наприклад, перевантаження в дорозі, заміна пункту призначення, виправлення помилок у складанні еТТН тощо. Додані нові учасники перевезень — експедитори, працівники проміжних складів тощо.

Важливе завдання для провайдерів — забезпечити інтероперабельність між сервісами. Йдеться про те, щоб електронну ТТН можна було створювати в одному сервісі, а завантажувати і підписувати — в інших.

Щоб перевірити взаємодію сервісу еТТН із системою і його здатність повністю забезпечити документообіг під час перевезень, провайдери проходять тестування.

Після цього держава проведе акредитацію провайдерів. Лише акредитовані сервіси зможуть реєструвати електронні накладні в системі після повного переходу України на еТТН.

Провайдери, котрі беруть участь у проєкті еТТН, отримують такі статуси: «приєднано» — ті, що долучилися до проєкту і розробляють власний сервіс еТТН; «акредитовано» — ті, що пройшли тестування і підключені до системи. Через перенесення строків обов’язкового впровадження еТТН в Україні ми додали проміжний статус «пройшов тестування». Наразі жоден із провайдерів еТТН не акредитований.

— Антон Зінченко, керівник проєктів у сфері цифровізації Інституту аналітики та адвокації

Усі провайдери після прийняття постанови Кабінету Міністрів проходитимуть тестування повторно. Навіть ті, котрі на даному етапі мають статус «пройшов тестування».

Як воєнний стан вплинув на впровадження еТТН

З початком війни держава вже кілька разів переносила обов’язковий перехід на електронні ТТН. Потрібно було так побудувати систему еТТН, щоб вона відповідала всім вимогам воєнного часу.

Коли ми в 2022 році почали обговорювати з Верховною Радою зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт», почалися атаки на нашу енергетичну інфраструктуру. Постало питання: що робити, коли немає інтернету? Якщо ми зобов’язуємо учасників перевезень переходити на еТТН, ми маємо бути до цього готові. Тому ми досі з депутатами напрацьовуємо ці рішення, щоб система еТТН працювала за будь-яких умов.

— Анатолій Комірний, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України

Тож зараз держава допрацьовує центральну базу даних системи еТТН, яка зможе працювати в умовах війни. Із уведенням у дію постанови Кабінету Міністрів держава почне пілотне тестування системи. До нього зможуть долучитися нові провайдери, чиї сервіси відповідатимуть технічним вимогам системи.

Чи буде еТТН 4.0?

З упровадженням еТТН в Україні держава не припинить удосконалювати систему електронного документообігу в галузі перевезень. Наступне завдання проєкту еТТН — наблизити транспортну галузь України до стандартів Європейського Союзу.

ЕТТН потрібна не тільки в рамках держави. Україна успішно пройшла відбір для участі у пілотному проєкті EU4Digital. Він передбачає приєднання до єдиної системи електронної товарно-транспортної накладної Європейського Союзу — е-CMR. Це дасть можливість у майбутньому робити вантажні перевезення по всій Європі за єдиним документом. ЕТТН — це той базис, який дозволить перейти на e-CMR не тільки в автомобільних перевезеннях, а в авіаційних, водних, мультимодальних тощо.

— Анатолій Комірний, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України

Для цього держава планує вдосконалити систему еТТН за європейськими стандартами обміну електронною інформацією про вантажні перевезення (eFTI). За цими стандартами будуть працювати і провайдери еТТН.

Приєднуйтеся до «Вчасно.ТТН»

Ми завершили бета-тестування і працюємо в повноцінному середовищі. Всі створені і підписані еТТН і акти реєструються в Центральній базі даних.