З 2019 року в Україні триває проєкт із впровадження електронних товарно-транспортних накладних (еТТН). Його спільно реалізують Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури і Міністерство цифрової трансформації. Партнер проєкту — громадська організація «Інститут аналітики і адвокації».
ЕТТН стане обов’язковим для бізнесу після закінчення воєнного стану. Наразі система еТТН проходить тестування. Які кроки потрібно втілити державі, щоб впровадити її повноцінно? Що вже втілено? Як бізнес готується до нововведень? Поговоримо про це у статті.
Як держава регулюватиме обмін еТТН
За словами заступника міністра інфраструктури Анатолія Комірного, для впровадження еТТН держава зараз активно працює в двох напрямах — юридичному і технічному.
Зокрема, потрібно закріпити статус еТТН на законодавчому рівні. Верховна Рада зареєструвала проєкт змін до Закону України «Про автомобільний транспорт». Він допоможе врегулювати багато суперечливих питань і створить юридичне підґрунтя для впровадження еТТН.
Технічний напрям роботи пов’язаний із розробкою системи еТТН, якою зможуть користуватися всі учасники вантажних перевезень, інспектори ДСБТ і державні органи контролю. Анатолій Комірний зазначає, що система пройшла тестування і передана на баланс держави.
Система еТТН: як це працює?
Головний компонент системи еТТН — центральна база даних. Через неї користувачі будуть обмінюватися даними про перевезення вантажів, а державні органи — перевіряти чинність електронних ТТН.
В подальшому центральна база даних буде інтегрована з реєстром Державної податкової служби. Це дозволить відмовитись від паперових спеціалізованих ТТН під час перевезень підакцизних товарів (спирту, алкогольних напоїв, нафтопродуктів тощо).
В межах системи розроблено кабінет інспектора — функціонал, що дозволить працівникам ДСБТ перевіряти еТТН у водіїв. Завдяки йому водіям не потрібно буде мати з собою паперовий примірник ТТН.
Яка роль провайдерів в обміні еТТН
Щоб обмінюватись електронними е-ТТН через центральну базу даних, користувачі повинні укласти договір із офіційним провайдером. Це компанії, що надають сервіс електронного документообігу. Наразі в проєкті беруть участь понад 20 провайдерів. Серед них — і сервіс «Вчасно».
Провайдери розробляють програмні рішення, що максимально спростять логістичні процеси. Зокрема, «Вчасно» розробляє веб-сервіс для того, щоб учасники вантажоперевезень (відправники, перевізники та одержувачі) могли працювати з електронними ТТН з комп’ютера, ноутбука чи планшета. Наразі сервіс перебуває на стадії бета-тестування.
Окремо буде розроблено мобільний застосунок для водіїв та комірників. Він матиме спрощений функціонал та інтерфейс — завдяки цьому його зможуть використовувати навіть ті працівники, які не мають значного досвіду роботи з комп’ютерними програмами.
Сервіс «Вчасно.ТТН» враховує специфіку перевезень вантажів. Його функціонал розробляється з урахуванням усіх вимог держави до провайдерів ЕДО. Він буде підтримувати всі бізнес-вимоги до процесів, які держава хоче реалізувати для роботи з е-ТТН.
Функціонал сервісу вирішує основні задачі учасників вантажоперевезень, зокрема:
- створення і підписання еТТН учасниками перевезень (відправник, водій, одержувач вантажу);
- створення і підписання актів на основі еТТН;
- інформування всіх учасників перевезення про оновлення еТТН.
Користувачі можуть додавати до еТТН супровідні документи в форматі .pdf. Вони будуть відображатися у вкладених файлах.
Для компаній, які використовують у своїй діяльності сервіси «Вчасно.EDI», буде реалізована внутрішня інтеграція, щоб еТТН можна було створювати прямо в EDI-сервісі. Також буде внутрішня інтеграція з сервісом «Вчасно.ЕДО» — електронна ТТН потраплятиме сюди на підписання.
Клієнти, які використовують облікові системи, зможуть інтегруватися по АРІ. Таким чином співробітники зможуть обмінюватись еТТН у зручному для себе інтерфейсі.
Сумісність сервісів еТТН
Одне з ключових завдань, які вирішують провайдери в ході проєкту з впровадження еТТН — налагодити інтероперабельність між сервісами. В сервісі «Вчасно.ТТН» буде реалізована функція роумінгу з іншими акредитованими сервісами електронних ТТН. Повна сумісність стане можливою тоді, коли провайдери отримають ключі доступу від держави.
Документи будуть передаватися між сервісами еТТН напряму. В центральній базі даних будуть оброблятися лише метадані, які обробляють державні органи контролю (інформація про транспортний засіб, учасників перевезення та ін.).
Що далі
Як зазначає Анатолій Комірний:
Найближчим часом держава планує взяти на баланс систему (це потрібно для того, щоб офіційно її запустити) і розробити спеціальні форми для окремих категорій вантажів (хліб, молоко, нафтопродукти та ін.). Формат еТТН буде затверджений після завершення тестового періоду з урахуванням вимог українських реалій та актуальних міжнародних стандартів.
Всі стандартизовані формати будуть відображені у сервісі «Вчасно.ТТН». Вже зараз доступний прототип кабінету користувача, в якому відображені основні процеси роботи з еТТН.
До бета-тестування сервісу можуть долучитися всі бажаючі. Тож запрошуємо до співпраці транспортні, логістичні компанії та всіх, чий бізнес пов’язаний із перевезеннями вантажів.
Приєднуйтеся до Telegram-каналу «Вчасно.ТТН»
Тут ми обговорюємо найважливіші питання, пов’язані з впровадженням еТТН в українському бізнесі.