Ритейл (від англ. retail) — це термін, який означає роздрібну торгівлю. За даними асоціації ритейлерів України, станом на листопад 2024 року в Україні працює понад 22 500 торговельних точок у різних галузях ритейлу.
Як організований ринок роздрібної торгівлі і в чому її особливості — розповімо у статті.
Що таке ритейл (роздрібна торгівля)?
Ритейл — це процес продажу товарів або послуг безпосередньо кінцевому споживачу для особистого або домашнього використання.
На шляху до покупця будь-який товар проходить кілька ланок, які відповідають різним видам торгових підприємств:
- виробник — промислове підприємство, яке виготовляє товар;
- дистриб’ютор — торгове підприємство, яке закуповує партію товару для подальшого перепродажу;
- імпортер — торгове підприємство, яке закуповує товари за кордоном і ввозить на територію країни для продажу;
- ритейл-компанія — мережа або окрема торгова точка, яка продає товар кінцевому споживачу.
Від оптової торгівлі ритейл відрізняється тим, що в ньому споживач купує товар для особистого використання, а не перепродажу. Типовими прикладами ритейлу є продаж товарів у супермаркетах, магазинах, кіосках, інтернет-магазинах. Вони закуповують товари оптовими партіями, а потім продають їх із націнкою.
Роздрібна торгівля має такі характерні риси:
- торгові точки пропонують покупцям широкий асортимент продукції, щоб максимально задовольняти їхні потреби в товарах повсякденного вжитку;
- товари групують за категоріями, групами, брендами тощо — як у супермаркетах чи крамницях, так і на сайтах інтернет-магазинів;
- для офлайн-ритейлу важливе розташування торгових точок: їх відкривають у густонаселених районах або у місцях із розвиненою інфраструктурою;
- поширеною практикою в ритейлі є акції, знижки, бонусні програми — це допомагає ритейлерам створювати конкурентні переваги.
Види ритейлу
Існує кілька видів ритейлу. Вони відрізняються між собою формами організації торгівлі, категоріями товарів та іншими ознаками. Розглянемо детальніше основні види.
Продуктовий ритейл (food retail)
Включає в себе торгівлю товарами повсякденного вжитку: продуктами харчування, побутовою хімією, засобами гігієни тощо. Ці категорії товарів користуються постійним попитом. Тому продуктовий ритейл вважають найбільш стабільним видом роздрібної торгівлі.
Непродуктовий ритейл (non-food retail)
Торгівля непродовольчими товарами — одягом, взуттям, побутовою технікою, книгами, канцелярськими товарами тощо. Ці товари продають як в окремих магазинах, так і в торговельних мережах.
Мережевий ритейл
Торгівля через мережу магазинів однієї торгової марки. Магазини об’єднані єдиною концепцією, системою постачання і логістики. Сьогодні активно розвиваються мережі супермаркетів, гіпермаркетів, магазинів оптики тощо.
Вулична торгівля (street retail)
Торгівля в спеціалізованих торгових точках — на базарах або в невеликих крамницях. Засобами вуличної торгівлі найчастіше продають сезонні товари (влітку — морозиво, прохолодні напої, взимку — новорічні прикраси тощо).
Електронна торгівля (e-commerce)
Торгівля в мережі Інтернет через сайти онлайн-магазинів або в соціальних мережах. Особливість електронної торгівлі — використання різноманітних технічних засобів (онлайн-банкінгу, програмних кас тощо).
Як працює ринок ритейлу
Роздрібна торгівля пов’язана з багатьма бізнес-процесами: закупівлею товарів, логістикою, ціновою політикою, управлінням споживацькою поведінкою. Ефективність кожного з цих процесів впливає на прибутковість ритейл-компанії.
Продаючи товари вроздріб, компанії одночасно вирішують кілька завдань:
- оптимізують операційні процеси, що складають ланцюги постачання;
- керують витратами;
- підлаштовують асортимент товарів під потреби покупців.
В українському ритейлі торговельні мережі по-різному організовують ланцюги постачання. Однак за будь-якої схеми постачання головна мета — отримати товар від постачальника за максимально низькою ціною, щоб забезпечити конкурентні ціни в мережі.
EDI-сервіси в ритейлі
Ефективне постачання товарів великою мірою залежить від точного і швидкого обміну даними про ціни, наявність у постачальника необхідних товарних позицій тощо. Тому для налагодження ланцюгів постачання в ритейлі все частіше використовують сервіси EDI.
EDI (Electronic Data Interchange) — це системи обміну структурованими даними. Такий обмін спрощує замовлення і постачання товарів. Мережа надсилає постачальнику файл замовлення. В ньому описано, які товари, в якій кількості й за якою ціною замовляє мережа, і на який склад вони повинні надійти. Постачальник у свою чергу підтверджує, корегує або відхиляє замовлення.
Провайдери пропонують різні сервіси EDI для автоматизації роздрібної торгівлі. Зокрема, «Вчасно.EDI» допомагає автоматизувати ланцюги постачання з 2019 року. Наразі її використовують понад 90 торговельних мереж.
Головна перевага «Вчасно.EDI» для ритейлу — універсальність. Сервіс входить до екосистеми «Вчасно» для автоматизації бізнесу.
В єдиному середовищі користувач може підписувати електронні договори і накладні, видавати чеки, електронні ТТН та інші документи, необхідні в роздрібній торгівлі.
Це спрощує роботу, бо в єдиному інтерфейсі користувач може краще контролювати бізнес-процеси. А ще заощаджує ресурси компаній і враховує всі їхні потреби.
Як сервіси EDI приносять прибуток ритейл-компаніям?
Перехід на EDI вимагає від ритейл-компаній певних інвестицій. Однак вони можуть швидко окупитися. Це залежить від кількох чинників — їх компанія повинна врахувати, коли вирішує перейти на EDI.
- Обсяг документообігу. Чим більше документів обробляє компанія, тим більше часу і ресурсів заощаджує сервіс EDI. Автоматизація дозволяє заощаджувати 60-80% адміністративних витрат — зокрема, витрати на папір, друк і доставку документів.
- Кількість помилок. Вони виникають, коли працівник компанії заповнює документи вручну. Через помилки в документах компанія може отримати штраф або втратити товар. Передрук і повторне надсилання документа приносить компанії додаткові витрати. Автоматизація зводить імовірність помилок до мінімуму та дозволяє зберегти ресурси і час.
- Обсяг архіву документів.Компанія також економить на зберіганні та архівуванні документів. Електронний архів дозволяє заощаджувати кошти на оренді приміщень і обслуговуванні архіву.
- Кількість партнерів. Чим більше партнерів підключаються до системи, тим більша економія на документообігу. Завдяки цьому компанія швидше повертає інвестиції
З чого почати перехід на електронний документообіг у ритейлі?
Перш за все потрібно проаналізувати, які документи в компанії є найважливішими. Це можуть бути замовлення, накладні або інші первинні документи, за допомогою яких постачальники взаємодіють із торговими мережами. Після цього треба налаштувати інтеграцію платформи EDI з обліковою системою підприємства. Це дозволить автоматизувати процеси і мінімізувати помилки.
Компанія може переходити на електронний документообіг поступово. Спочатку можна взяти найбільш критичні процеси (наприклад, замовлення та підтвердження замовлення). Згодом можна додавати інші документи: акти виконаних робіт, специфікації, видаткові чи прибуткові накладні, еТТН тощо.
Після налаштування системи слід протестувати обмін документами з партнерами, щоб переконатися, що все працює коректно. Згодом можна масштабувати EDI на інші процеси. Щоб електронні документи, які передаються через EDI, мали юридичну силу, обов’язково використовувати кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Як приєднатися до «Вчасно.EDI»
Щоб приєднатися до «Вчасно.EDI», ритейлер повинен виконати кілька кроків.
- Погодити з партнерами ланцюжок документів, якими вони будуть обмінюватися в EDI-сервісі. Це можуть бути замовлення, акти, накладні тощо.
- Заповнити заявку на сайті «Вчасно.EDI» та отримати консультацію. Команда «Вчасно» разом із компанією проаналізує технічні можливості: ERP-систему, яку використовує ритейлер, наявність кваліфікованих електронних підписів та інші чинники, які визначають можливість роботи на EDI-платформі.
- Інтегрувати сервіс EDI з обліковою системою ритейлера. Це дозволить налаштувати автоматичний обмін даними між EDI-платформою і внутрішньою системою компанії.
- Провести тестовий обмін даними, щоб переконатися, що система працює правильно.
- Провести навчання персоналу.
«Вчасно.EDI» надає клієнтам технічну підтримку. Завдяки цьому компанія може швидко відновити роботу в сервісі в разі будь-яких технічних збоїв.
Більше про сервіс електронного обміну даними «Вчасно.EDI»
Ознайомтеся з усіма можливостями сервісу і почніть співпрацю.