В 2024 році всі ФОПи 2—4 груп повинні використовувати касові реєстратори, щоб видавати клієнтам фіскальні чеки. Однак у власників інтернет-магазинів часто виникають запитання щодо того, як використовувати РРО і ПРРО для онлайн-торгівлі. У статті відповідаємо на найбільш поширені.
РРО для інтернет-магазинів: що говорить законодавство?
Згідно з Законом України № 265/95, продавець повинен використовувати РРО або ПРРО для реєстрації розрахункових операцій на сервері податкової служби. Фіскалізація через РРО/ПРРО потрібна і для готівкової, і для більшості видів безготівкової оплати. Тож касовий апарат слід застосовувати, коли відбувається розрахункова операція.
Розрахункова операція — приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Ст. 2 Закону України №265/95
З юридичного погляду ключовими в цьому визначенні є факт розрахунку між продавцем і покупцем і місце реалізації товару. Закон № 265/95 не тлумачить поняття «місце реалізації», але визначає місце проведення розрахунків:
Місце проведення розрахунків — місце, де здійснюються розрахунки з покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг).
Ст. 2 Закону України №265/95
Тож, якщо покупець оплачує і отримує товар в одному місці, це свідчить про розрахункову операцію. В усіх таких випадках продавець повинен застосовувати РРО або ПРРО.
Зокрема, касовий реєстратор обов’язковий у випадках, коли продавець:
- бере оплату готівкою;
- надсилає товар через поштові сервіси;
- приймає оплату за товар через сервіси еквайрингу (LiqPay, WayForPay тощо);
- отримує безготівкову оплату через QR-код;
- передає товар покупцю через кур’єра, який приймає оплату.
Закон України № 265/95 також зобов’язує продавця видавати покупцю чек після кожної розрахункової операції. Фіскальний чек обов’язковий і у випадках, коли продавець надсилає товари поштою або передає кур’єрською службою. На цьому наголошує державна податкова служба в роз’ясненнях на офіційному сайті:
При придбанні товарів через інтернет-магазин і здійсненні розрахунку за них із застосуванням платіжних карт за умови доставки таких товарів поштою або кур’єрською службою суб’єкт господарювання зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО) та відповідним чином оформлений гарантійний талон.
При використанні сторонньої кур’єрської служби, що доставляє товари, необхідно передати їй право власності на цей товар. Представник такої служби має видати розрахунковий документ споживачеві на повну суму придбання, враховуючи вартість доставки.
ДПС України
Коли інтернет-магазину не потрібен РРО?
Інтернет-магазини можуть не використовувати РРО, якщо вони приймають оплату лише в безготівковій формі. Зокрема, коли покупець оплачує товар:
- переказом за номером IBAN;
- через касу банку — переказом на розрахунковий рахунок інтернет-магазину;
- через банківський термінал самообслуговування;
- за QR-кодом, який веде на розрахунковий рахунок інтернет-магазину.
Сьогодні в практиці онлайн-торгівлі найбільш поширені кілька бізнес-моделей (дропшипінг, торгівля з післяплатою та ін.). Щоб зрозуміти, чи обов’язково в таких випадках застосовувати РРО чи ПРРО, слід детальніше розглянути, в якій формі відбувається оплата за товар і хто її приймає.
Дропшипінг
В торгівлі за схемою дропшипінгу податкова радить дотримуватися загального правила: фіскальний чек видає та сторона, яка приймає оплату за товар.
Якщо кошти отримує продавець, який замовляє товар у постачальника, РРО/ПРРО для нього є обов’язковим. Він повинен вкласти фіскальний чек у коробку з товаром.
Післяплата
Якщо інтернет-магазин отримує післяплату за товар на розрахунковий рахунок — РРО також обов’язковий. Однак практика свідчить, що найчастіше оплату отримує поштовий оператор («Нова пошта», «Укрпошта» тощо). В таких випадках важливо врахувати, який статус оператору надає державна податкова служба.
Зокрема, в індивідуальній податковій консультації № 2263 (далі — ІПК № 2263) податкова визначає «Нову пошту» як експедитора. Надсилаючи товар «Новою поштою», продавець повинен використовувати РРО/ПРРО:
При відправці товарів будь-яким експедитором (логістичною компанією) <…> фіскальний касовий чек має бути сформований до відправки товару та вкладений продавцем у коробку з товаром.
«Укрпошта», згідно з ІПК № 2263, має статус кур’єра (перевізника). Він приймає післяплату від свого імені, тож продавець може не використовувати касовий реєстратор:
Відповідно до умов договорів, які пропонують суб’єктам господарювання кур’єри (перевізники), застосування РРО/ПРРО продавцем товарів не є обов’язковим, оскільки кур’єр від свого імені приймає післяплату від одержувачів відправлень та видає розрахунковий документ про її приймання безпосередньо при передачі відправлення покупцю.
Програмні РРО для інтернет-магазинів
Законодавство дозволяє продавцям використовувати апаратні каси (РРО) або програмні (ПРРО). Кожен з цих видів підходить для різних потреб бізнесу. Для торгівлі в точках продажів зазвичай використовують РРО, тоді як ПРРО зручний для онлайн-торгівлі.
ПРРО дозволяє інтернет-магазинам застосовувати будь-які схеми доставки товарів (самовивіз, доставку поштовими службами або кур’єром тощо). Продавець надсилає покупцю електронний чек на e-mail або в месенджерах. За потреби його можна роздрукувати і надіслати з товаром.
ПРРО зручне і для продажу товарів на маркетплейсах. Програмний реєстратор легко інтегрується з касою, для якісної роботи продавцю не потрібно купувати додаткове обладнання. Програмна каса автоматично обмінюється даними із сервером ДПС і формує податкову звітність.
Провайдери ПРРО пропонують сервіси для різних напрямків бізнесу. Наприклад, «Вчасно.Каса» дає додаткові можливості для інтернет-магазинів. Програмну касу можна зареєструвати онлайн і почати видавати чеки в той же день.
ПРРО можна підключити до будь-якого платіжного терміналу. За допомогою сервісу «Вчасно.Каса» підприємці можуть вести облік товарів і видавати чеки за передплату.
Дізнайтеся більше про можливості ПРРО для вашого бізнесу
Залишіть заявку — експерти «Вчасно.Каса» проконсультують,
чи потрібна каса для вашого бізнесу, і допоможуть уникнути штрафів.