Акт виконаних робіт (наданих послуг): як підписувати онлайн без друку і сканування

Ви виконали проєкт, а клієнт не платить, бо «не бачив акту». Знайома ситуація? Акти виконаних робіт — ключовий документ, без якого не рухається жодна оплата.

Помилки і затримки в оформленні актів не лише уповільнюють співпрацю між партнерами, а й створюють ризик втрати прибутку. Тому все частіше підприємці оформлюють акти виконаних робіт і наданих послуг в електронній формі.

У статті ми розглянемо, чому обмін актами в електронній формі — це не просто зручність, а необхідність для будь-якого бізнесу — від ФОПів до великих компаній.

Що таке акт виконання робіт (надання послуг)

Акти виконаних робіт і наданих послуг — це первинні бухгалтерські документи, які підтверджують факт виконання робіт або надання послуг. Для замовника і виконавця вони стають підставою для взаєморозрахунків

В різних галузях бізнесу акт виконаних робіт потрібен для:

  • офіційного підтвердження факту виконання робіт або надання послуг: як свідчення, що робота виконана або послуги надані в повному обсягу та відповідно до умов договору;
  • фінансових розрахунків: на підставі акта замовник сплачує виконавцю кошти за виконану роботу або надані послуги;
  • доведення в суді: акт має юридичну силу — у випадку виникнення судових спорів його можна використовувати як доказ.

Акт виконаних робіт і акт наданих послуг часто використовують як взаємозамінні документи. Проте вони мають деякі відмінності. Основні з них — у таблиці.

Критерій Акт виконаних робіт Акт наданих послуг
Галузь Будівництво, ремонт IT, маркетинг, консалтинг
Форма звіту Затверджена форма (наприклад, КБ2) Вільна форма
Контроль якості За технічною документацією За суб’єктивною оцінкою

Обов’язкові реквізити акту

Стаття 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначає обов’язкові реквізити, які повинен містити акт виконаних робіт (наданих послуг). Зокрема:

  1. Назву документа – «Акт виконаних робіт» або «Акт наданих послуг».
  2. Дату складання.
  3. Назву установи, від імені якої складено акт.
  4. Зміст і обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції.
  5. Посади осіб, відповідальних за виконання господарської операції та правильність оформлення акту.
  6. Особистий підпис або інші дані, які дають можливість ідентифікувати особу, яка здійснила господарську операцію.

Навіщо переводити акти в електронний формат

Акти виконаних робіт (наданих послуг) можуть бути складені як у паперовому, так і в електронному вигляді. Сьогодні все більше компаній використовують електронні акти, щоб оптимізувати бізнес-процеси.

У великих компаніях обігом і збереженням актів виконаних робіт і наданих послуг займається окремий бухгалтер. Якщо акти оформлюють у папері, їх часто гублять або заново створюють і підписують через помилки. За таких умов для впорядкування роботи з актами потрібен окремий працівник.

Компанії-замовники робіт або послуг зазвичай доручають оформлення і надсилання актів виконавцям. Для ФОПів і невеликих компаній, які надають послуги, великий обсяг паперових актів створює значні труднощі:

  • тривалий час на оформлення документів;
  • витрати на роздрук і надсилання актів;
  • витрати на зберігання.

Особливості роботи з актами виявляються і в окремих галузях. Наприклад, будівельні та логістичні компанії часто оформлюють і підписують акти «в полі». Виконавець передає замовнику паперові акти на будівництві, складі тощо. Після цього їх передають або надсилають поштою в бухгалтерію. На шляху до головного офісу документи часто губляться.

Оформлення актів в електронній формі дозволяє вирішити ці проблеми. Електронні акти мають ряд переваг як для замовника, так і для виконавця. Зокрема:

  1. Акт не потрібно роздруковувати. Це заощаджує велику кількість часу для працівників — особливо, якщо компанія регулярно оформлює багато актів.
  2. Акт можна підписати електронним підписом зі смартфона. Це дозволяє оформлювати акти з будь-якої точки світу. Зокрема, можна залучати до співпраці фрилансерів, як перебувають за кордоном.
  3. Обидві сторони можуть підписати акт одразу по завершенню роботи. Виконавець отримує оплату значно швидше.
  4. Електронні акти зручно зберігати. Користувачі можуть легко знайти потрібний документ в електронному архіві. Хмарне сховище доступне з будь-якої точки світу і захищене від стороннього доступу.

Акти прийому передачі виконаних робіт, приймання передачі наданих послуг

Чи має електронний акт таку ж юридичну силу, як паперовий?

Юридичну силу електронним актам надає Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг». Електронний акт ідентичний паперовому за умови, якщо в ньому є всі необхідні реквізити і сторони підписали його електронними підписами.

Сучасні сервіси електронного документообігу пропонують зручне підписання і надсилання електронних актів. Наприклад, у «Вчасно.ЕДО» можна підписувати документи хмарним підписом «Вчасно.КЕП» у мобільному застосунку. Накласти електронний підпис можна в кілька кліків. Обидва сервіси належать до екосистеми сервісів «Вчасно» і ймовірність технічних помилок у них зведена до мінімуму.

Як підписати і надіслати акт у «Вчасно.ЕДО»

Зручний інтерфейс сервісу «Вчасно.ЕДО» допомагає швидко формувати, підписувати і надсилати електронні акти онлайн. Для цього потрібно:

  1. Створити шаблон акту або завантажити з комп’ютера документ у форматі .pdf або .doc.
  2. Підписати акт кваліфікованим електронним підписом «Вчасно.КЕП» або КЕПом іншого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг. Весь процес підписання відбувається в інтерфейсі «Вчасно.ЕДО», перемикатись між програмами не потрібно.
  3. Надіслати акт контрагенту на підпис.

Як підписати акт онлайн
Після того, як обидві сторони підписали акт виконаних робіт (наданих послуг), він отримує в сервісі статус «Підписаний усіма». Після цього він зберігається в архіві «Вчасно.ЕДО». За потреби його можна знайти за кілька секунд.

Електронні акти у «Вчасно»: підписуйте онлайн без друку і сканування

Електронні акти виконаних робіт і наданих послуг — це вже не просто зручність, а нагальна потреба для сучасного бізнесу. Вони оптимізують бізнес-процеси, заощаджують час і кошти, прискорюють оплату, а також дозволяють уникнути ризиків втрати чи неправильного оформлення паперових документів. Бухгалтерам більше не потрібно витрачати години на паперову рутину, досить кількох кліків у сервісі електронного документообігу.

Електронні акти мають повну юридичну силу. Вони забезпечують швидкий обмін даними та надійне зберігання, що є критично важливим для будь-якого бізнесу — від ФОПів до великих корпорацій. Завдяки таким рішенням, як «Вчасно.ЕДО» ви можете забути про друк, сканування та кур’єрські послуги, зосередившись на головному — розвитку свого бізнесу.

Не гайте часу на застарілі методи! Оформлюйте акти онлайн і підписуйте їх за допомогою «Вчасно.КЕП» безкоштовно, щоб переконатися в усіх перевагах електронного документообігу.

Спробуйте оформити свій перший акт онлайн — без паперу і зайвих витрат. У «Вчасно.ЕДО» це можна зробити безкоштовно.

👉 Дізнайтесь, як оформити свій перший акт онлайн

Почніть працювати з актами онлайн

Створіть та відправте свій перший електронний акт у «Вчасно.ЕДО» — без витрат на папір і доставку

Дізнатися більше

Поширені питання

Чи регламентує законодавство шаблон акту виконаних робіт?

Єдиної форми акту виконаних робіт не існує. Його складають у довільній формі, якщо інше не передбачено договором. При цьому акт повинен містити всі реквізити, передбачені ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік».

Чи потрібно відстежувати актуальність шаблону акту?

Так. Хоча акт можна складати в довільній формі, шаблон повинен:

- містити всі необхідні реквізити;
- враховувати зміни в законодавстві щодо бухгалтерського і податкового обліку;
- бути узгодженим із поточними шаблонами договорів і внутрішніми політиками компанії.