продажі

Платіжна система для сайту: види та як обрати

Сучасний ритейл стає все більш безготівковим. За даними Нацбанку, в 2024 році безготівкові розрахунки склали 94% від усіх операцій з банківськими картками. Цифрові інструменти роблять оплату за товари зручною і безпечною.

Зокрема, найбільш зручний спосіб оплати в інтернет-магазинах — платіжні системи. Як вони працюють і які переваги дають підприємцям — розповімо у статті.

Що таке платіжна система

В електронних платежах або еквайрингу задіяно багато учасників:

  • платіжний провайдер (сервіси оплати, такі як Rozetka Pay, Fondy та ін.),
  • банк-еквайр (у якому тримає рахунок продавець),
  • банк-емітент (з картки якого покупець оплачує товар),
  • державні органи контролю (Національний Банк України) тощо.

В ході оплати учасники обмінюються даними за правилами, визначеними чинним законодавством і договорами.

Прийом платежів на сайті проходить у такій послідовності:

  1. Покупець робить замовлення на сайті або в застосунку інтернет-магазина і натискає кнопку «Оплатити».
  2. Сайт перенаправляє клієнта на сторінку оплати, де потрібно ввести реквізити банківської карти.
  3. Реквізити, сума платежу і код транзакції пересилається на сервер платіжного провайдера.
  4. Він надсилає запит на авторизацію в банк-еквайр.
  5. Еквайр зв’язується з платіжною системою, до якої прив’язана карта (Visa, Master Card, ПРОСТІР тощо).
  6. Платіжна система обмінюється даними з банком-емітентом, щоб перевірити можливість оплати.
  7. Банк-емітент надсилає підтвердження платіжній системі і далі — банку-еквайру і платіжному провайдеру.
  8. Провайдер надсилає запит на списання коштів у банк-еквайр і далі — в платіжну систему і банк-емітент.
  9. Банк списує потрібну суму і підтверджує оплату.
  10. Підтвердження йде за ланцюжком: платіжна система — еквайр — платіжний провайдер.
  11. Провайдер сповіщає на сайті, що оплата пройшла успішно.

У комплексі технічних рішень, що використовуються в онлайн-оплаті, платіжна система — це елемент, який координує роботу всіх інших ланок. Вона допомагає швидко і безпечно переказувати кошти і при цьому не видає клієнтам картки, не встановлює тарифи, не блокує кошти в разі порушень тощо.

Сьогодні в світі найбільш поширені такі платіжні системи, як Master Card, Visa, American Express та інші. З появою цифрових валют з’явилися так звані платіжні системи другого покоління (PayPal, Webmoney Transfer тощо).

Види платіжних систем для сайту

Існує кілька основних типів платіжних систем, які продавець може підключити до сайту інтернет-магазину. Розглянемо їх детльніше.

Платіжні шлюзи

Сервіс, який забезпечує передачу даних між сайтом і банками для оплати товарів. Платіжний шлюз інтегрується з інтернет-магазином через API.

Переваги Недоліки
  • високий рівень безпеки — платіжні шлюзи шифрують дані під час транзакції;
  • швидка обробка платежів — транзакції між банками покупця і продавця відбуваються напряму;
  • гнучкість — більшість платіжних шлюзів пропонують інтеграційні модулі для різних CMS (WordPress, Shopify тощо).
  • підключення платіжного шлюзу потребує складної процедури інтеграції;
  • зазвичай платіжний шлюз обмежений одним або кількома способами оплати;
  • продавець сплачує додаткові кошти за послуги платіжного шлюзу.

Приклади: Way for Pay, LiqPay.

 

Агрегатори платежів

Програмні рішення, які об’єднують різні методи оплати: банківські карти, електронні гаманці, мобільні платежі та ін. На відміну від платіжних шлюзів, кошти спочатку надходять на рахунок агрегатора, а з нього — продавцю.

Переваги Недоліки
  • широкий вибір способів оплати;
  • легке підключення.
  • подвійна комісія за оплату — від платіжної системи покупця і агрегатора;
  • нижчий рівень захисту, порівняно з платіжними шлюзами.

Приклади: Rozetka Pay, Portmone, Easy Pay

Електронні гаманці

Сервіси, які дозволяють клієнтам зберігати кошти онлайн і оплачувати ними товари в інтернет-магазинах.

Переваги Недоліки
  • зручна і швидка процедура оплати;
  • більшість електронних гаманців дає можливість отримувати знижки, кешбек тощо.
  • комісії зазвичай вищі, ніж у платіжних шлюзів і агрегаторів;
  • більшість електронних гаманців обмежують суми оплати в день або місяць.

Приклади: Google Pay, Apple Pay, Приват 24, Monobank

Платіжні системи в Україні

Діяльність платіжних систем в Україні регулює Національний банк України. Він надає ліцензії платіжним системам і вносить їх до Реєстру платіжної інфраструктури.

Згідно з чинними нормами, покупці можуть оплачувати товари картами Visa і Master Card. Також з 2016 року діє українська платіжна система ПРОСТІР, операції з її картами підтримують усі вітчизняні банки.

В Україні діють як національні, так і міжнародні платіжні системи. Останні працюють із банками і платіжними провайдерами різних країн світу. Міжнародні платіжні системи значно розширюють можливості оплати за товари в інтернет-магазинах.

Як обрати платіжну систему для сайту

Обираючи платіжну систему для сайту, продавець повинен врахувати її можливості й потреби свого бізнесу. Зокрема, слід звернути увагу на такі чинники.

  • Способи оплати. Чим більше платіжних методів передбачає система, тим зручніше покупцям проводити розрахунки. Сучасні електронні платіжні системи дозволяють використовувати банківські карти, перекази, електронні гаманці тощо.
  • Комісії. Кожна платіжна система знімає комісію в різному розмірі. Підприємець повинен враховувати їх, щоб передбачати прибуток від інтернет-магазину.
  • Умови виведення коштів. Щоб отримувати прибуток, продавець повинен не лише забезпечити покупцям зручну оплату, а й мати можливість виводити кошти. Умови виведення відрізняються в різних країнах і в різних платіжних системах.
  • Юридичні вимоги. Щоб підключити платіжну систему до сайту, продавець повинен укласти договір із провайдером. Умови і перелік необхідних документів провайдер зазвичай зазначає на своєму сайті.
  • Технічні вимоги. Більшість платіжних систем пропонують готові інтеграційні модулі або API для сайтів, розроблених на популярних CMS-платформах (WordPress, Shopify, OpenCart тощо).
  • Додаткові можливості платіжної системи. Окрім швидких грошових переказів сучасні платіжні системи дають можливість налаштовувати автоплатежі, повертати кошти покупцям у разі відмови тощо.

Для продавців також важлива можливість проводити платежі за всіма вимогами податкового законодавства. Зокрема, до інтернет-магазинів підключають програмні РРО, щоб фіскалізувати платежі й видавати покупцям чеки за товари.

Чи потрібні касові апарати для прийому онлайн-платежів

Для оплати в будь-якій формі (в тому числі й онлайн-платежів) продавець повинен використовувати касові апарати. Цього вимагає податкове законодавство. Зокрема, згідно із Законом України №265/95, продавець, який приймає оплату за допомогою платіжних систем, повинен видавати покупцям фіскальні чеки. Для цього в інтернет-магазинах використовують програмні РРО.

ПРРО зручні для інтернет-магазинів, які доставляють товари будь-яким способом (поштовою службою, кур’єром, самовивозом). Продавець надсилає клієнту електронний чек на e-mail або в месенджері. Якщо електронний формат клієнту не підходить, чек можна роздрукувати і надіслати разом із товаром.

«Вчасно» пропонує програмний РРО для інтернет-магазинів, які працюють з різними платіжними сервісами і приймають різні способи оплати. ПРРО зручні і для торгівлі на маркетплейсах (Prom, Rozetka, Епіцентр). Готові інтеграції для маркетплейсів дозволяють за лічені хвилини підключити касу до інтернет-магазину.

Власники інтернет-магазинів, які працюють на Prom і Rozetka, можуть налаштувати автоматичну видачу чеку. Щойно замовлення перейде в статус «Готово» — сервіс автоматично сформує чек і надішле клієнту.

Оптимізуйте процес прийому платежів у вашому інтернет-магазині!

Обирайте зручну інтеграцію з програмним РРО «Вчасно.Каса» для вашого магазину