Зміст
З 1 жовтня 2023 року Закон 3219 (у минулому законопроект 8401) повернув масову фіскалізацію для бізнесу. Чи стосується цей законопроект підприємців, які мають продуктові магазини, торгують побутовими товарами або надають певні види послуг в селі та селищі і чи обов’язково їм встановлювати касовий апарат? Розповімо про це у статті.
Що таке фіскалізація?
Фіскалізація — це процес реєстрації розрахункових операцій у контролюючих органах з метою забезпечення прозорості грошових потоків та дотримання податкового законодавства.
Фіскалізація чеків передбачає передачу інформації про продажі до податкової служби в режимі реального часу або після завершення робочого дня. Під час фіскалізації кожен чек отримує унікальний фіскальний номер, що підтверджує його реєстрацію. Це дозволяє контролювати точність ведення обліку, мінімізує ризик ухилення від сплати податків та забезпечує захист прав споживачів.
Чи торкнулася загальна фіскалізація підприємців у селі?
Так, згідно із Законом 3219, загальна фіскалізація стосується всіх підприємців, що при веденні бізнесу проводять розрахункові операції. Тому, підприємці, що продають товари чи надають послуги у сільській місцевості (населених пунктах зі статусом село та селище) не є винятком.
Розрахункова операція — це приймання готівки, платіжних карток чи чеків, жетонів від покупця за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівки за повернутий товар (ненадану послугу) чи оформлення відповідних розрахункових документів у разі оплати карткою.
Читайте детально у нашому матеріалі про різницю РРО і ПРРО і про те, кому необхідно встановити касовий апарат, а для кого це не є обов’язковим.
Чи існують винятки для підприємців у сільській місцевості?
Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» визначає, кому з підприємців потрібно встановлювати касовий апарат. Зокрема, статті 9 і 10 цього закону встановлюють певні винятки для підприємців, що ведуть бізнес у сільській місцевості, навіть якщо вони використовують розрахункові операції.
На основі 10 статті Закону про РРО створено Постанову КМУ № 1336, яка визначає додаткові умови і особливості роботи РРО в селі. Згідно з цією Постановою деякі види діяльності можуть працювати у селі без касового апарату, але мають використовувати розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій.
Винятки для підприємців, що продають товари і для тих, хто надає послуги — відрізняються. Розглянемо їх нижче.
Торгівля в селі без РРО
1 пункт Постанови КМУ вказує, що роздрібна торгівля будь-якими товарами (будтоварами, побутовою хімією, одягом тощо) у селі, яку ведуть фізичні особи-підприємці (ФОП) на єдиному податку, може здійснюватися без касового апарату.
Це можливо за дотримання 3 умов:
- Така роздрібна торгівля здійснюється у приміщенні, де не продають підакцизні товари: алкоголь, тютюн тощо;
- Підприємець не продає в інтернеті;
- Сільські чи селищні міські ради не зобов’язали використовувати РРО.
Працювати на території села без РРО/ПРРО можна, якщо оборот торгівлі на 1 структурний підрозділ (окремий магазин, який має свою розрахункову книжку) не перевищує розмір 167 мінімальних заробітних плат за рік.
Надання послуг в селі без РРО
Підприємці, що надають побутові послуги у селі, мають певні пільги та можуть працювати без РРО/ПРРО, якщо це:
- ремонт та встановлення побутових машин і приладів радіоелектронної апаратури, телеантен;
- ремонт і складання меблів;
- прибирання квартир, догляд за дітьми та хворими людьми похилого віку;
- фотографування;
- ремонт квартир;
- приготування їжі, прання білизни;
- ремонт взуття та швейних чи трикотажних виробів чи виробів з текстилю та шкірної галантереї, металевих виробів
На таку діяльність ліміти обороту не встановлені, але ФОПи мають працювати без найманих працівників та займатися тим видом діяльності, який вказаний у переліку вище.
Замість РРО у селі — розрахункові книги і книги обліку розрахункових операцій
Якщо підприємець у селі вирішив не використовувати РРО/ПРРО, то залишається обов’язок використовувати розрахункові книги та книги обліку розрахункових операцій, а також подавати звіти щомісяця.
Книга обліку розрахункових операцій (КОРО) – це паперова книжка, у якій підприємець фіксує всі операції з готівкою: внесення, вилучення, прийом і повернення платежів за товари і послуги.
Розрахункова книжка — це квитанції, пронумеровані та скріплені так, щоб не порушити захист. Одна половина, де вказано за яку послугу/товар бізнес отримав гроші, а іншу має зберігати підприємець на випадок податкової перевірки.
Пункт 7 статті 3 Закону про РРО зобов’язує підприємців, які використовують розрахункові книжки, подавати звітність про оборот по книжках у податкову не пізніше 15-го числа наступного за звітним місяця.
Тобто, 12 (!) додаткових звітів на рік!
Який РРО обрати магазину в селі?
Підприємці, котрі ведуть бізнес у селі, можуть вибирати між РРО та ПРРО. Згідно зі статистикою, на початку 2024 року, майже 70% від усіх зареєстрованих приладів фінансового обліку — це ПРРО.
Які суттєві переваги має програмний РРО над класичним РРО?
- Програмний РРО можна встановити на будь-який зручний пристрій — комп’ютер, планшет чи смартфон, що не потребує витрат на додаткове обладнання;
- ПРРО працює однаково добре як на стаціонарних торгових точках, так і при виїзній торгівлі;
- Жодних звітів чи книг обліку на папері: електронне ведення документів спрощує адміністрування та зберігання даних;
- Безпека даних: вони зберігаються у хмарних сервісах, ризик втрати чи пошкодження — мінімальний;
- Провайдери ПРРО автоматично оновлюють своє програмне забезпечення;
- Інтеграції з системами ведення обліку дозволяють передавати дані на сайт ДПС одразу з облікової системи.
До прикладу, у сервісі «Вчасно.Каса» можна зареєструвати програмну касу онлайн і видавати чеки в той же день, а також підключити її практично до будь-якого платіжного терміналу.
Ці та інші переваги ПРРО також можуть стати в пригоді підприємцям, котрі не зобов’язані встановлювати касові апарати, адже замість ведення розрахункових книг і книг обліку розрахункових операцій можна просто встановити програму.
А з безкоштовним тарифом «Базовий» від «Вчасно.Каса» підприємці економлять від 2 160 грн/рік, не витрачаються на дороге обладнання і легко та швидко видають чеки. В тариф входить користування 1 касою та 300 чеків на місяць без жодних платежів для ФОП чи ТОВ. Видавати чеки можна з браузера або мобільного застосунку.
Видавайте чеки за всіма вимогами з «Вчасно.Каса»!
Отримайте безкоштовну консультацію та дізнайтеся більше про фіскалізацію та касову дисципліну.