Протягом останніх років цифровізація в Україні стає трендом. Технології впливають на всі галузі бізнесу. Не стало винятком і страхування. З одного боку, тренд на використання цифрових інструментів задає держава. З другого — з часів пандемії значно підвищився попит на дистанційне укладання страхових договорів в електронній формі. Тож страхові агенти використовують усі можливі інструменти, що допомагають їм у віддаленій роботі.
Яку роль у цьому процесі відіграють сервіси електронного документообігу (ЕДО) — розглянемо у статті.
Цифровізація страхування — шлях до європейських стандартів
Національний банк України, який регулює діяльність страхових агентів, націлений на те, щоб наблизити ринок страхових послуг до європейських стандартів. Суттєвим кроком до цього стане новий Закон України «Про страхування», розробку якого НБУ анонсував на офіційному сайті.
Щоб підготувати ринок до нових вимог, Нацбанк планує ввести в дію ряд положень. Зокрема, восени очікуємо на проєкт Положення про особливості укладення договорів страхування зі споживачами та проєкт Положення про застосування електронного підпису та електронної печатки. В них буде передбачено, що електронний договір страхування (або його індивідуальна частина, якщо договір укладається шляхом приєднання) має містити електронний підпис споживача (у тому числі електронний підпис одноразовим ідентифікатором) та кваліфікований електронний підпис (КЕП) особи, уповноваженої страховиком або страховим посередником на підписання договорів страхування.
Зокрема, КЕП страхового агента або посередника повинен буде містити кваліфіковану електронну позначку часу. Вона фіксуватиме час, із якого договір страхування набуватиме чинності, якщо інша дата не буде вказана в тексті договору.
Наразі чинне законодавство дозволяє страховикам підписувати договори страхування й іншими видами електронних підписів, зокрема, одноразовими ідентифікаторами. Однак страхові агенти в роботі з клієнтами вже активно використовують КЕП. Він дає додаткові можливості для дистанційного укладання договорів страхування з клієнтами.
КЕП співробітника страхової компанії можна використовувати як для обміну документами з клієнтами, так і для внутрішнього документообігу. Останнє особливо зручно у випадках, коли компанія має розгалужену структуру і її офіси розташовані в різних містах.
Документами, підписаними КЕП, можна обмінюватись у різноманітних сервісах ЕДО. Це значно скорочує час, необхідний для оформлення документів.
Наприклад, якщо для оформлення страхового акту на виплату в паперовій формі його потрібно було роздрукувати, підписати і поставити печатку, ця процедура могла займати до 20 хвилин. З використанням сервісів ЕДО і КЕП час на оформлення і підписання скорочується до 1 хвилини.
Про переваги використання ЕДО і КЕП у страховій галузі свідчить і досвід клієнтів компанії «Вчасно».
Як «Вчасно» допомагає надавати страхові послуги?
Страхова компанія «Арсенал Страхування» перейшла на електронний документообіг із початком локдауну. Компанія не лише використовувала електронний підпис «Вчасно.КЕП» для підписання договорів страхування, а й системно використовувала сервіс «Вчасно.ЕДО» для обміну первинними документами, дистанційного укладання договорів тощо.
Завдяки переходу на ЕДО «Арсенал Страхування» зміг надавати клієнтам додаткові послуги, а саме:
- дистанційне оформлення страхових договорів;
- онлайн-оплату;
- дистанційне врегулювання. Клієнти можуть надсилати в чаті фото пошкоджень авто, електронною поштою отримують документи та їдуть на СТО. А вже згодом страховий агент спілкується онлайн із СТО.
В 2020 році компанія «Арсенал Страхування» запустила стартап Easy Peasy Insuretech. Це був перший в Україні проєкт «страхової компанії в смартфоні». Його суть полягає в тому, що клієнт може застрахувати автомобіль за принципом «pay-as-you-go» тобто оплати за кілометри. Щоб оформити КАСКО, не потрібно їхати в офіс і платити за весь рік. Можна купити страховку, що включає в себе 500 каско-кілометрів, на сайті страхувальника і поповнювати його через мобільний застосунок.
Для оформлення страхування не потрібно жодного паперового документа. В особистому кабінеті клієнт одразу знаходить електронний договір, підписаний електронним підписом голови правління. Така процедура оформлення КАСКО займає 5-10 хвилин.
Отже, сервіси ЕДО допомагають страховикам організувати дистанційну роботу з документами. Попит на дистанційні страхові послуги зростає, і вже сьогодні стає очевидним, що більшість клієнтів не захочуть повертатися до формату офлайн. За допомогою сервісів ЕДО укладати договори страхування можна значно швидше і зручніше, маючи під рукою лише смартфон.
Отримати консультацію
За детальною консультацією, як налагодити роботу з договорами у вашій компанії за допомогою сервісу «Вчасно.ЕДО» звертайтеся до наших фахівців
Матеріал створений у співавторстві:
Роман Краліч, менеджер із продажів «Вчасно»,
Олександр Мельник, начальник юридичного відділу Zakupivli, «Вчасно»