Зміст
Якщо в компанії є хоча б один найманий працівник, між ним і роботодавцем виникають трудові відносини. За законом вони мають бути зафіксовані в документах. А отже, кадровий документообіг виникає в будь-яких компаніях.
З масштабуванням бізнесу його обсяги збільшуються. На цьому етапі далекоглядні компанії шукають оптимізації, щоб зробити кадрове діловодство максимально ефективним.
Як компанії організовують кадрове діловодство? Які документи повинні бути в компанії згідно з законодавством? Поговоримо про це у статті.
Хто в компанії займається кадровим діловодством?
Питання кадрового діловодства в компанії вирішує окрема особа — HR-фахівець або фахівець із кадрів. Він призначається на посаду наказом керівника.
У компаніях із великим штатом цими питаннями займається окремий структурний підрозділ — відділ кадрів. Його чисельність залежить від масштабів компанії і покладених на нього завдань.
Для організації відділу кадрів на підприємстві складають положення. В ньому зазначають завдання відділу, його структуру, права, відповідальність і форми взаємодії з іншими підрозділами.
Кадрове діловодство на підприємстві: що говорить закон?
Кадрове діловодство допомагає документувати процеси в компанії, пов’язані з її працівниками. Зокрема, відділ кадрів оформлює:
- прийняття на роботу, надання відпусток, переведення на інші посади, відрядження, звільнення тощо;
- облік працівників;
- правила внутрішнього розпорядку;
- облік трудового часу працівників;
- посадові інструкції;
- звіти в державні органи тощо.
Кадрове діловодство — це організація роботи з кадровими документами щодо прийняття, переведення, звільнення, обліку, атестації, навчання, підвищення кваліфікації та пенсійного забезпечення працівників.
З початку повномасштабної війни відбулися зміни в законодавстві та кадровому діловодстві. Працівники відділу кадрів повинні відстежувати їх, щоб дотримуватися вимог чинного законодавства.
Періодично відбуваються зміни у законах та кадровому діловодстві, тому працівники відділу кадрів у своїй роботі повинні відстежувати їх, щоб дотримуватися вимог чинного законодавства. Це допоможе уникнути трудових спорів з працівниками і штрафів з боку держави.
Зокрема, кадровикам слід враховувати вимоги таких нормативних документів:
Кодекс законів про працю України | Головні вимоги щодо правовідносин між компанією і працівниками |
Закон України «Про оплату праці» | Норми щодо оплати праці співробітникам |
Закон України «Про відпустки» | Норми щодо надання відпусток |
Класифікатор професій ДК 003:2010 | Чинний перелік професій, визначає кваліфікаційні вимоги до працівників |
Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях №1000/5 | Вимоги щодо створення управлінських документів і роботи зі службовими документами, а також порядок їхнього зберігання на підприємствах |
Перелік типових документів №578/5 | Строки зберігання документів, у тому числі й кадрових |
Порядок №1886/5 | Вимоги щодо організації роботи з електронними документами у діловодстві і підготовки їх до передавання на архівне зберігання |
Які кадрові документи повинні бути в компанії?
Кадрові документи — це документи, що містять інформацію про особовий склад підприємства. Розглянемо детальніше, які кадрові документи на підприємстві є обов’язковими.
За вимогами законодавства, підприємство повинно вести такі кадрові документи:
- штатний розпис — назви посад узгоджуються з класифікатором професій ДК 003:2010;
- правила внутрішнього трудового розпорядку;
- табель обліку робочого часу;
- накази з кадрових питань — серед них є накази тривалого строку зберігання (75 років і більше) і тимчасового строку зберігання (до 5 років);
- книга наказів (журнал обліку наказів);
- особові картки працівників за формою №П-2;
- графік відпусток;
- трудові угоди (контракти);
- колективний договір (для юридичних осіб);
- посадові інструкції працівників;
- журнал ознайомлення працівників із внутрішніми нормативними актами;
- положення про охорону праці;
- дозвіл на обробку персональних даних;
- зобов’язання про нерозголошення даних.
Перелік документів, що використовуються в кадровому діловодстві, постійно доповнюється відповідно до змін у законодавстві. Крім того, у своїй поточній роботі HR-працівники оформлюють документи для супроводу кадрових процесів у компанії.
З чого почати організацію кадрового діловодства?
Кадрова робота — це трудомісткий процес. Законодавство України не розрізняє ведення кадрового діловодства ФОПами і юридичними особами, тож кадрові документи повинні вести всі підприємства, де є наймані працівники, незалежно від масштабів бізнесу.
З розширенням штату кадровий документообіг збільшується. Зростає і кількість процесів, які потрібно налагодити: оформлення нових працівників, оформлення відпусток і лікарняних, переведення на інші посади, звільнення тощо. На цьому етапі у компанії виникає потреба в ефективному кадровому діловодстві.
Перш за все кадровій службі потрібно проаналізувати кадрові процеси в компанії і визначити. які документи для цього потрібні.
Кадрові процеси | Кадрові документи |
Прийом на роботу |
|
Переведення на іншу посаду |
|
Оформлення відпустки |
|
Звільнення |
|
Погодження/взаємодія з іншими підрозділами компаній
У своїй роботі відділ кадрів взаємодіє з іншими підрозділами компаній.
Зокрема, з бухгалтерією — в документуванні процесів, пов’язаних із виплатами або податковою звітністю. Наприклад, під час оформлення відрядження кадровий відділ готує наказ, а на його підставі бухгалтерія розраховує кількість добових.
Керівництво компанії узгоджує з відділом кадрів прийняття на посаду, переведення і звільнення працівників. Спільно з юридичним відділом кадровики контролюють дотримання норм трудового законодавства.
Оскільки кадрові процеси стосуються всіх відділів компанії, то і кадрова служба взаємодіє з ними всіма.
Підписання кадрових документів
Внутрішня політика компанії визначає, хто в ній погоджує і підписує кадрові документи. Наприклад, в одних компаніях заяву на звільнення погоджує лише безпосередній керівник працівника, в інших — керівники інших рівнів. Інші документи погоджують юрист, головний бухгалтер компанії тощо.
Щоб спростити цей процес, працівники погоджують підписують кадрові документи в електронному вигляді. Зокрема, в сервісі «Вчасно» можна встановити порядок погодження і терміни підписання документів. Працівник компанії накладає на документ електронний підпис — це займає всього кілька секунд.
Замовте розгорнуту презентацію сервісу
Автоматизуйте роботу, підписуйте та відправляйте документи з будь-якої облікової системи або особистого кабінету вашого сайту.