продажі

Як відкрити ТОВ в Україні: покрокова інструкція 2025

Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) — одна з найбільш поширених форм ведення бізнесу. За даними Держстату, в Україні наразі зареєстровано понад 804 тисячі таких товариств. У чому переваги ТОВ над іншими формами і як його зареєструвати в Україні в 2025 році — розповімо у статті.

Що таке ТОВ?

ТОВ — це організація, яка має статутний капітал, поділений на частки між усіма її учасниками. Заснувати ТОВ може як одна, так і кілька осіб. Їхню кількість законодавство не обмежує. Кожен з учасників вносить свою частку в статутний капітал, вона фіксується в установчих документах товариства. В такій же пропорції розподіляється і фінансова відповідальність учасників.

Реєструючи бізнес, підприємець обирає форму — ТОВ, акціонерне товариство або ФОП. ТОВ найбільше підходить для невеликого бізнесу або для такого, який планує масштабуватися чи залучати інвестиції. Крім цього, податкове законодавство забороняє вести окремі види бізнесу через ФОП, зокрема, надавати туристичні, страхові послуги тощо.

Що краще відкрити — ФОП чи ТОВ?

Обираючи між ТОВ і ФОП, підприємець повинен врахувати багато чинників: напрям бізнесу, обсяг, рівень ризиків, перспективи масштабування тощо.

ФОП підходить для малих і середніх підприємств. Його реєстрація досить проста. ФОПу не потрібен статутний капітал, а вартість реєстрації значно нижча, ніж для ТОВ. Тож така форма доступна багатьом підприємцям. Водночас у ФОПів менше можливостей для масштабування бізнесу. У випадку банкрутства вони відповідають власним майном — це створює додаткові ризики для бізнесу.

ТОВ більше підходить для великих підприємств. Така форма бізнесу передбачає гнучку структуру управління: учасники можуть продавати чи дарувати свою частку іншому інвестору. При цьому бізнес-процеси в роботі з контрагентами, найманими працівниками, постачальниками залишаються незмінними. Це зменшує ризики і дозволяє ефективно керувати бізнесом.

Водночас для ТОВ реєстрація складніша. Управління бізнесом (зокрема, бухгалтерська і податкова звітність) також ускладнені.

Реєстрація ТОВ: покрокова інструкція

Підприємець може відкрити ТОВ самостійно або скористатися послугами юридичної компанії. Для цього потрібно виконати такі кроки.

Крок 1. Обираємо назву для компанії

Вимоги до назв компаній визначені в Господарському кодексі України, Цивільному кодексі України та інших законах. Зокрема, назва компанії повинна бути унікальною і не дублювати інші найменування компаній, зареєстровані в ЄДРПОУ. В назві можна використовувати українські та латинські літери, арабські й римські цифри, а також знаки пунктуації та спеціальні символи.

Назва ТОВ не повинна містити:

  • повні чи скорочені назви українських державних органів і похідні від них;
  • історичні державні назви;
  • символіку комуністичного або націонал-соціалістичного (нацистського) режимів;
  • терміни й абревіатури, заборонені чинним законодавством.

Крок 2. Обираємо коди КВЕД

Кількість кодів КВЕД для ТОВ необмежена, однак серед них підприємець повинен вказати основний. Якщо за якимось із вказаних кодів він не буде вести підприємницьку діяльність — жодних наслідків це не матиме. Водночас діяльність за невказаними КВЕДами може стати підставою для податкових перевірок.

Для окремих КВЕДів обов’язкова наявність ліцензії. Зокрема, для надання фінансових, освітніх послуг, виробництва і торгівлі лікарськими засобами, діяльності в галузі електроенергетики тощо.

Крок 4. Визначаємо статутний капітал

Статутний капітал потрібен компанії на випадок, якщо її діяльність призупиняється і на цей момент вона має фінансові зобов’язання перед партнерами або державою.

Законодавство не визначає мінімальний розмір статутного капіталу. Засновники ТОВ можуть вносити будь-які грошові суми, а також майно або цінні папери, які пройшли незалежну грошову оцінку.

Розмір частки кожного засновника ТОВ визначає його можливість впливати на управлінські рішення. Слід уникати випадків, коли двоє засновників вносять по 50% статутного капіталу, оскільки у випадку розбіжностей кожен з них може блокувати діяльність компанії.

Крок 5. Проводимо збори засновників і затверджуємо статут

На зборах засновники обговорюють ключові питання діяльності ТОВ і фіксують їх у статуті. Його можна скласти на основі типового шаблону і доопрацювати для потреб компанії. Зазвичай статут складається з таких розділів:

  • Загальні положення: назва компанії, юридична адреса, предмет діяльності ТОВ.
  • Правовий статус і основи діяльності: список засновників, загальні принципи діяльності.
  • Статутний капітал і частки учасників: розмір статутного капіталу, кількість і розмір часток, права і обов’язки учасників.
  • Органи управління і вирішення питань компанії: структура і функції органів управління (загальних зборів учасників, правління тощо), порядок ухвалення рішень.
  • Розподіл прибутку і збитків.
  • Порядок виходу учасників із ТОВ.
  • Порядок передачі часток у статутному капіталі ТОВ.
  • Аудит і фінансовий контроль.
  • Процедура внесення змін до статуту.

Ліквідація компанії: умови і процедура ліквідації ТОВ, розподіл майна, вирішення зобов’язань.

Залежно від специфіки бізнесу і потреб ТОВ, цей перелік може доповнюватися іншими розділами чи додатками.

За підсумками зборів складають протокол. Кількість примірників — по одному для кожного із засновників, один — як загальний документ для ТОВ і ще один — для реєстраційного органу.

Крок 6. Подаємо заяву про реєстрацію юридичної особи

Форма заяви про реєстрацію юридичної особи є на сайті Міністерства юстиції України. Підприємець заповнює її на комп’ютері або від руки. Сторінки, за якими немає даних, роздруковувати і подавати не потрібно. Заяву підписує один із засновників ТОВ, директор або юрист.

Зареєструвати ТОВ можуть виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, нотаріуси та інші державні реєстратори. Підприємець подає заяву за місцем прописки. Термін реєстрації складає від 3 до 7 днів.

Крок 7. Обираємо систему оподаткування ТОВ

Після реєстрації ТОВ за замовчуванням оподатковується за загальною системою. Разом із заявою про реєстрацію підприємець може подати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування ТОВ і про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість.

Крок 8. Відкриваємо банківський рахунок юридичної особи

Для ТОВ підприємець може відкрити гривневий або мультивалютний рахунок. В багатьох банках рахунок можна відкрити онлайн. Умови і особливості процедури в різних банках можуть відрізнятися. Дізнатися їх можна на сайті банку.

Крок 9. Отримуємо КЕП

Щоб подавати електронну звітність у державні органи, юридична особа повинна отримати кваліфікований електронний підпис. Його можна замовити у кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг (КНЕДП). Повний список є на сайті Міністерства цифрової трансформації.

Кожен провайдер окремо визначає процедуру отримання КЕП. Наприклад, електронний підпис «Вчасно.КЕП» можна отримати онлайн, віддалено, не відвідуючи офіс компанії. Сертифікат електронного підпису діє 1 або 2 роки.

Як зареєструвати ТОВ у сервісі «Дія»

З 2022 року в Україні доступна реєстрація ТОВ через «Дію». Для цього потрібно:

  • авторизуватися на порталі «Дія» та обрати послугу «Реєстрація ТОВ на основі модельного статуту»;
  • заповнити онлайн-форму та обрати необхідний варіант документа про реєстрацію;
  • обрати систему оподаткування: загальну з реєстрацією платника ПДВ або спрощену.

Система автоматично сформує і подасть на реєстрацію заяву, протокол зборів засновників і документ про структуру власності. Статус заяви відображається в особистому кабінеті на порталі «Дія». В разі успішної реєстрації або відмови підприємець отримує повідомлення в кабінеті, а також лист на електронну пошту.

Вже існуючі юридичні особи можуть відкрити нове ТОВ через «Дію». Документи, необхідні для реєстрації, повинен підписати керівник юридичної особи. Така процедура проходить за участі державного реєстратора і може тривати до 1 дня.

Система автоматично передає інформацію про зареєстроване ТОВ у податкову службу. Підприємець може отримати виписку про взяття на податковий облік протягом 3 днів з моменту реєстрації. Її можна завантажити у розділі «Отримані документи» в особистому кабінеті «Дія».

Як закрити ТОВ

На відміну від реєстрації, закриття ТОВ — більш складний і тривалий процес. Товариство може припиняти діяльність із таких причин:

  • за рішенням засновників;
  • після завершення дії ліцензії;
  • після припинення діяльності компанії;
  • за рішенням суду.

Порядок ліквідації ТОВ зазначений у Законі України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю». Процедура проходить у такій послідовності.

  1. Засновники проводять збори і ухвалюють рішення про припинення діяльності компанії.
  2. Усіх співробітників звільняють відповідно до КЗпП, виплачують їм зарплату і вихідну допомогу.
  3. Юристи готують і подають до уповноважених органів пакет документів: звітність за останній період діяльності компанії, податкові та бухгалтерські регістри.
  4. Подають заяву до фіскальної служби на аудиторську перевірку.
  5. За можливості — сплачують усі боргові зобов’язання, податки, закривають банківські рахунки.
  6. Якщо ТОВ є засновником інших відкритих ТОВ або має філії, слід повідомити про це ліквідаційну комісію.
  7. Повертають державним органам печатки, ліцензії та інші дозвільні документи.
  8. Всю документацію тривалого зберігання передають в архів.

Після цього в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб з’являється запис про ліквідацію компанії. З цього моменту ТОВ вважається закритим.

Замовте розгорнуту презентацію сервісу

Автоматизуйте роботу, підписуйте та відправляйте документи з будь-якої облікової системи або особистого кабінету вашого сайту.

Поширені запитання

Який закон визначає порядок створення товариства з обмеженою відповідальністю?

Порядок реєстрації ТОВ визначений у Законі України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю»

Яка форма власності у ТОВ?

Відповідно до норм Цивільного кодексу України, ТОВ — це приватна форма власності. У ТОВ може бути один або кілька власників.

Яку звітність подає ТОВ на загальній системі оподаткування?

ТОВ на загальній системі оподаткування подає повну податкову і фінансову звітність, сплачує всі застосовні податки у встановлені терміни, а також веде бухгалтерський облік відповідно до вимог законодавства.

Як перейти на спрощену систему оподаткування для ТОВ?

Під час оформлення разом із документами на реєстрацію ТОВ потрібно подати заяву про перехід на спрощену систему і добровільну реєстрацію платника ПДВ.